Enduros Chriga

Enduros Chriga
web site hit counter

söndag 16 maj 2010

Vaccin och valpträff


Så äntligen kom Fredagen med vaccination och en resa till uppfödaren.
Det började egentligen inte så bra vi var hos vetrinären i god tid-
men det skulle visa sig att vi åkt dit utan hundarnas papper-
så det fick bli ytterligare en resa och jag anlände tyvärr 5 minuter-
sent, med andan i halsgropen. Chriga tyckte att det var ganska roligt-
hos vetrinären och fick ett gott tuggben efteråt.
Även Duro trivs hos tjejerna på kliniken och denna gången slapp han-
spruta han fick sitt vaccin i sprayform i nosen istället.



Chriga däremot fick en injektion detta för att jag inte ville riskera-
biverkningar nu när vi skulle träffa syskonen.


När vaccinationen var avklarad gav vi oss äntligen iväg, det är en-
ganska lång resa och jag undrade hur Chriga skulle klara den denna-
gång? Sist kräktes hon en del och naturligtvis peps det den gången.
Nu hade jag låtit bli att mata henne för att minska risken för-
illamående. Men redan i Kalmar fick jag stanna och ge henne mat hon-
började nämligen tjata om att hon var hungrig redan när jag satte in-
henne i bilen hemma ;) Resan gick jätte bra och jag kom fram till-
den idylliska Jädersgården runt åtta på kvällen.




Efter en rastrunda som Chriga uppenbarligen kände igen fick-
hon så äntligen återse uppfödarna och jäklar vad hon tyckte det-
var kul! Hon fick även träffa några av hundarna, och även det var-
roligt, så pass att hon glömde säga till att hon var kissnödig.
Olyckan var ett faktum men Ingrid och Ove tog det med ro och Ove-
gav mig till och med en lektion hur man lättast torkar upp-
valppölar ;) Jag blev sedan bjuden på en mycket god middag jag-
tyckte det även om jag inte åt så mycket ;) Efter middagen blev-
det naturligtvis en del hundsnack och vi gick inte och lade oss-
förrens klockan blivit två på natten, Fasiken vad tiden går-
fort ibland!

Jag blev väckt av Chriga klockan åtta nästa morgon och jag får-
erkänna att jag kände mig lite sliten men mest förväntansfull.
Tyvärr blev det bara två valpägare till som kom denna gången.
Men vilka härliga människor det var!
Och deras hundar var ju nästan lika fina som Chriga ;)
Jag får erkänna att jag har svårt med igenkännandet men detta-
tror jag är Cross?




Jag måste säga att Ingrid inte bara är bra på hunduppfödning-
utan även på att placera ut hundarna.
De bägge hanarna Cross och Cax han börja leka och bilda-
en liten pakt innan jag släppte ut Chriga de ser ut att säga-
Åh nej inte hon igen på denna bilden ;)




Vi särade hundarna åt ganska omgående för att gå ut i skogen-
och träna.

Det var inkallning och kontaktövningar som stod på Schemat-
Det gick bra! Och jag fick lite matnyttigt av Ingrid som jag-
skall jobba på den närmsta tiden. Hundarna verkar väldigt-
jämna och det var skönt att se att Chriga inte halkat efter-
sedan hon kom till mig. Utseendemässigt skiljer dom sig dock-
åt en hel del. Syskonen var nog allt lite större och fortfarande-
lite rangliga samt att de har annat pälslag.
Men fasiken vilka charmtroll! Öppna och lika trevliga som min-
lilla terrorist och de hade samma olater även de käkade sten-
och mossa, vilket lugnade mig lite då är ju inte Chriga-
onaturlig i sitt beteende. Efter en god lunch förevisade Ingrid-
med sin vackra hund Allt-i bla, sidoförflyttningar-
som här på bilden



sedan begav vi oss ut till Kjulaskogen för att träna spår-
och uppletande.

Det var otroligt roligt att se valparnas medfödda spåranlag-
De var jätteduktiga alla tre!
Här syns Angelica med Cross spårupptag.



Och här hittar han figgen :-D




Även uppletandet gick bra vilket-
jag tidigare tvivlat lite på att Chriga skulle klara.

Therese med Cax var duktiga på uppletandet med.






Jag hoppas att vi kan komma på någon mer träff så jag får se-
fler av dessa c-uperbarn i arbete. Efter träningen blev det-
hopp och lek något jag trodde skulle bli halvhjärtat i värmen.
Men dessa Enduroshundar gör inget halvhjärtat utan lekte av-
hjärtansfröjd en bra stund. Under tiden fotade vi en hel del-
Att få bra bilder på lekande valpar är svårt!
Jag brände iväg en hel del bilder men ändå fick jag inte-
så många som jag ville :(
Fler bilder kan ni hitta på Cross blogg och även Ann-Margrets-
och naturligtvis hos Kennel enduro.

Kolla jag har fångat en shar-pei ;)






Tack för en jätte trevlig valpträff Ingrid & Ove
Tack oxså till tjejerna som kom med sina valpar och sist men-
inte minst Tack Ann-Margret för att du ställde upp och figgade-
samt fotade.

Efter valpträffen var jag ganska trött och kände att 50 mil-
i bilen tog emot. Därför ringde jag min bror som egentligen-
skulle jobbat, jag tänkte att jag kanske kunde sova hos honom?
Det visade sig att han var ute med en polare och fiskade-
i Trosa skärgård som bara låg tio mil bort.
Vi bestämde att mötas i Trosa hamn.




Chriga fick nu testa att åka båt för första gången i sitt liv.
Det imponerade dock inte på henne hon tyckte väl att det var-
intressant på vägen ut men när Brorsan körde tillbaka mig-
då somnade hon i mitt knä trots fartvinden som blir i 25 knop.




Vilken toppen hund jag fått tag på! Hon var väldigt trött efter-
alla intryck och sov större delen av resan till mitt förtret-
Jag visste vad som skulle drabba mig hemma, Valpfnatt!
Och mycket riktigt det började vid halv ett och höll på till två.
Chriga for omkring och busade med allt som hon får busa med-
och även lite hon inte får busa med. Puh! Det är jobbigt ibland-
med en cuperhund men oftast är det bara helt underbart!

5 kommentarer:

  1. Kul läsning, det verkar vara en riktig tuffing du fått tag i ;).. Hon har en väldigt fin teckning tycker jag, rolig päls också.

    SvaraRadera
  2. Det var verkligen kul att träffa dig och lilla Chriga. Verkligen liten tuff brud du fått och så duktig i skogen.
    Ska verkligen bli kul att se henne igen när du kommer till Ingrid. Tur du har skaffat blogg så man kan följa hennes uppväxt.

    SvaraRadera
  3. Vilken händelserik helg för Chriga. Kom i håg att en bra hund ska vara lite jobbig som valp..;-)

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig helg, både träffa Ingrid och syskonen, och att få åka båt och somnade i ditt knä.

    SvaraRadera
  5. Jonas vill du ha filmerna jag tog på Chriga i helgen. Om du vill ha dom måste jag få din adress. Antingen kan du väl maila den eller skicka ett sms till 070-4691153. Hör gärna av dig vilket som så jag vet om du är intresserad eller inte.

    //Ann-Margret

    SvaraRadera