Enduros Chriga

Enduros Chriga
web site hit counter

söndag 9 maj 2010

En helg i miljöträningens tecken

Fredagar arbetar jag endast fram till lunch så helgen blir lite längre.
Det är jag tacksam för nu när Chriga är så liten.
Man vill ju hinna med så mycket som möjligt när vi har så lite tid-
tillsammans ;)

Chriga har en reserv husse på vardagarna då jag jobbar, Nämnligen min far-
som lyckligtvis är pensionär och delar mitt hundintresse.
Han rapporterade att hon varit väldigt duktig i Fredags ni skall veta att-
det inte är något hon är varje dag ;)
Men Pappa har stor hjälp av Durren när det gäller fostran av den lilla busen.


Tacksam över en harmonisk hund bestämde jag mig för att det var dags-
för lite miljöträning inne i stan.
Vi parkerade bilen nere vid färjelägret och gick längs hela Ronnebygatan-
Chriga fick uppleva massor av människor och även andra hundar.
Till hennes förtjusning var det en mops vars ägare frågade om hundarna-
fick hälsa?
Normalt skulle jag sagt nej men nu var vi ju ute och miljötränade och-
mopsar kan vara otäcka ;) De låter konstigt menar jag.
Chriga tyckte mycket riktigt att han var lite läskig till en början-
och han fick sig en utskällning först, men efter ett litet tag lekte de-
som om de kännt varandra sedan dag ett.
Man träffar många trevliga människor när man går på stan ni som sett-
filmen hundtricket förstår vad jag menar ;)
Det kom fram många som ville hälsa/klappa valpen och samtliga var tjejer-
inte för att jag klagar ;) Men varför har kvinnor lättare för att ta-
kontakt så spontant?
Vi blev även omåkta av ett gäng grabbar på skateboard och jag förväntade-
mig en skrämd valp men inte då!
Hon tyckte de verkade skoj och ville jaga efter.
Tur att man har koppel på henne vilket fö har fungerat bra från första-
dagen det är bara possitionen som kan vara lite jobbig hon är stundom-
bakom mig och då är det svårt att hålla koll på henne.
Ja det var stan det, Vi gick även ut på en flytbrygga senare på kvällen-
det var faktiskt Chriga som ville, Hon hade upptäckt något intressant-
där ute och jag följde villigt med henne ut.
Det intressanta var en fendert som gnisslade mot vågbrytaren vid sidan-
av båten så snart vi konstaterat vad det var växlade Chriga focus, Nu-
satt det ett par gräsänder längst ut på bryggan som verkade roliga!
Jag lät henne gå emot dom men Chriga gjorde som hon brukar när de-
hoppade i vattnet parkerade hon baken och satt och studerade dom i minst-
en minut innan jag lyckades locka med henne hem.

På Lördagen for vi runt och letade lämpliga foto tillfällen men-
väder och vindar tilllät inte något alls istället åkte jag till klubben-
för att gå och rasta detta visade sig vara ett lycko drag.
Det var nämnligen kursavslutning på påbyggnadskursen för valpar/unghundar-
och de hade lagt ut spår rakt ut från stigen vi promenerade på.
Jag frågade om det var ok att gå där? och fick ett ja till svar.
Chriga fick nu passera ett tiotal unghundar av olika storlek och form utan-
att hälsa eller leka, nyttigt!
Efter detta så lekte vi en del nere på fältet där vi brukar ha uppletanderutan
jag körde inget uppletande;) men dock lite kontaktövningar hon är ganska-
duktig på inkallning redan och jag tror farsgubben har bidragit med-
en hel del nyttigt?!!



Ja det var vad vi han med på Lördagen sedan var det nämligen fotboll-
på tv:n och för er som inte vet det så gick Leeds upp en division =-D
Jag skall inte tjata om det men det är viktigt för mig.

Söndagen då? ja den är inte slut men hittills har den varit ganska jobbig!
Chriga väckte mig som vanligt runt fem på morgonen detta görs vanligen-
med att hon vill Attackkela,det går till så att hon klättrar upp i sängen-
(Ja jag låter henne vara där) Därefter biter hon sig fast i näsan på mig-
och då vaknar jag, jag lovar!
Sedan skall husse klia henne på magen medan hon frenetiskt tuggar antingen-
på näsan eller mitt öra och ömsom luggar mitt skägg.
Det gör inte ont utan är ganska trevligt önskar bara att hon kunde vänta-
ett par timmar.
Idag flög faan i henne ganska omgående och hon började med att kissa-
på golvet.
När jag skulle torka upp efter henne gick hon till anfall på golvmoppen-
detta är säker gulligt i vissas ögon men jag blir lite störd av det.
Sedan gav vi oss ut på Långö för en promenad och nog åt hon en-
kvarts kubik mossa? Trots att jag fya henne ordentligt redan från början.
Men promenaden gav en del nyttigt oxså bland annat kan jag redan nu-
konstatera ett spår intresse.
Hon tog spontant upp spåret efter en familj vi såg försvinna bakom-
ett buskage och jag lät henne spåra ifatt dom.
De ville naturligtvis hälsa på valpen så Chriga fick ett lyckat spårslut.

Det är naturligtvis inte bara en dans på rosor med valp men när jag ser-
ner på en Chriga som sover sött på mina fötter är allt jobbigt-
som bortblåst, då glömmer man avbitna telefonsladdar och annat elände <3

1 kommentar: