Enduros Chriga

Enduros Chriga
web site hit counter

torsdag 20 maj 2010

Längtar efter värme och semester.


Då var det dags för en liten uppdatering igen, Vi har inte legat på-
soffan denna veckan heller, tror inte det vore möjligt med en hund-
som Chriga? Eller ett jobb som mitt!
Helt ärligt har jag knappt haft tv:n på sedan hon anlände-
Endast någon fotbollsmatch som kännts livsviktig. I övrigt har det-
varit mycket jobb och jag längtar efter semester då man kan lägga mer-
tid på hundarna och annat man inte har tid med nu.

I Tisdags var det lydnadsträning med Duro som stod på schemat-
Planen var att jag skulle leda träningen för de som är under utbildning-
till Försvarsmaktshund Jag är ju inte lydnadsinstruktör men jag inbillar-
mig att jag kan tillföra lite ändå, om inte annat så har jag blick för-
vad som bör tränas ;) Tyvärr var det inga elever som dök upp denna gången.
Mycket tråkigt tycker jag men nu var jag ju ändå där så Durren fick lite-
extra träning. Vi tränade possitionering och sättande först och killen-
som inte fått speciellt mycket träning den senaste tiden verkade ha vilat-
sig i form. Jag kännde direkt att jag hade honom med mig så jag bestämde-
mig för att träna inkallning med ställande och läggande.
Det är ett moment som jag inte lyckats få till så som jag skulle önska-
någon gång. Han tar oftast några steg för mycket och ser inte riktigt-
ut som att han vet vad som förväntas av honom främst vid ställandet men-
även vid läggandet. Det är ett moment som jag inte vill köra för många-
gånger i rad heller, är rädd att förlora tempot då.
Men denna gången satt det han tvärnitade som värsta blogghunden vid-
ställandet och på läggandet blev det nog fn en djup grop i gräsmattan-
efter bröstbenet ;) Jag gjorde två likadana och han var jätte duktig på-
bägge sedan körde jag en rak inkallning med bitleksaken redo och synlig.
Testade även sidoförflyttningar, blev inspirerad på valpkursen att-
prova en annan metod än vad vi brukar göra, men det gav jag upp ganska-
snabbt troligen gjorde jag fel för det gick inte bättre alls.
Jag får nöja mig med det gammla sättet ett tag till ;) Vi avslutade med-
Durrens paradnummer jag brukar ibland lägga en bitstock bakom Duro vid-
marschstart på fria följet detta för att han ibland blir låst på-
belöningen om jag har den i handen det har hänt att han nypt mig i näven-
som för att tala om att han var duktig och förtjänat belöning.
Men med bitstocken liggande vid starten blir han lite mer focuserad på-
uppgiften och när han gör något bra då säger jag bara varsågod varpå-
Duro springer som en dåre för att hämta bitstocken.
Denna gång var det ett läggande som föranledde mitt varsågod begriper-
inte varför?
Men denna dagen var det som att han älskar att slänga sig ner på backen?
Kul hade vi i vart fall! Visst är han vacker vår lilla Durre?





Onsdagen var oxså träningsdag för de blivande Fm-hundarna.
Jag valde dock att lämna Duro hemma för de skulle få träna bastjänst-
Och att ta med killen ut i skogen bara för att binda upp honom vid-
ett träd kändes inte speciellt kul och definitivt inte värt de fem-
extra milen det skulle inneburit. Men lilla Chriga behöver träna på-
sådant så hon fick följa med. Vi fixade tält till hundarna omgående-
Chriga fick sin lilla transportbur Camoflerad av ett tält.
Jag tror att hon kände sig ganska tuff där hon låg bland stora-
Rottweilers m.m Hon gav i alla fall det intrycket ;)
Hon var jätte duktig mycket pga den sena timmen men hon klarade av att-
koppla av, trots att jag inte var i basen mer än någon enstaka gång.
Jag var antingen figurant eller gick jag bakom ekipagen som instruktör.
Men vi har alltid någon som ser till hundarna som ligger uppbundna och-
De sa alla att hon varit tyst och lugn vilket glädjer mig oerhört.
Här är några bilder på Chriga och hennes nya vänner från gårdagens träning.













3 kommentarer:

  1. Titta så fint hon ligger utanför buren. Hon ser så go ut. Vad roligt att hon får vara med när du jobbar.

    SvaraRadera
  2. Helt sanslöst. Ligga bas vid 12 veckor! Imponerande. Och Nej, jag lovar och svär, valparna har inte behövt ligga bas i bur hos oss även om det hade varit frestande...i alla fall de sista två veckorna...;-)

    SvaraRadera
  3. Här är det ömsom regn ömsom sol och fullt med hundträning. Undra så hur det går för er. Längtar också efter mer värme men det kanske kommer...

    SvaraRadera