Enduros Chriga

Enduros Chriga
web site hit counter

torsdag 24 juni 2010

Sommar på riktigt!



Nu är den äntligen här "sommaren" Jag är inne på min fjärde semesterdag och idag är det Lövmarknad i Karlskrona. Det brukar innebära att jag håller mig borta från stan men idag tyckte jag att det kunde vara på sin plats med lite miljöträning.

En lite lugnare del av stan


En skuggig plats med bra överblick



Det var som vanligt en hemsk trängsel och jag fick jobba ganska bra med kopplet för att inte Chriga skulle trampas på, men Chriga tyckte det var jättekul på stan myllret bekommer inte henne det minsta. Däremot blev hon lite trött i värmen så jag fick bära henne en stund, Jag lärde mig då att dagens adjektiv var ordet "söt" har nog fått höra det hundra gånger i dag men jag tröttnar aldrig på det ;) När jag bar Chriga så höll jag henne med en hand under rumpan och hon hade sina framtassar på min axel där hade hon en bra överblick över folkhavet och efter en stund vilade hon sitt huvud på min flint och somnade faktiskt i den ställningen :-D

Jag gick sedan ner i parken och köpte oss varsin glass och det var som att sätta i nya batterier.

Charging the battery




På vägen hem tränade jag lite linförighet längs kajen och lillan var riktigt duktig hon höll kontakten trotts mötande människor och även en hund.
Det känndes riktigt bra! Och inte blev det sämre när vi blev stoppade av en äldre herre som gav oss beröm, han hade jobbat som hundförare vid polisen och han tyckte att Chriga verkade vara en mycket bra hund sa han, Skit kul att höra! Han kunde sin sak ;-D.

Gårdagen gick helt i hundens tecken på morgonen var jag tvungen att delta på ett möte på jobbet och under tiden fick Chriga vara hos Farsan. Det visade sig att han stämmt träff med Tore för att köra några skick med Duro och Chriga fick följa med dom ut i skogen. Nu var mötet snabbt avklarat så jag kunde ansluta Seniorerna De började med att valla en ruta för att köra uppletande med Duro. Tore som inte tränat hund sedan hans Ito gick bort någon gång i början av åttiotalet fick ta Durrens koppel. Som den Fm-Hund han är spelar ju föraren ingen större roll och trots ringrost och en busig valp som slet sig och kom springande fick han in alla fyra föremålen.

Skick


Störning



Chriga stal alla fyra apporter här en stövel


Efter Durrens uppletande vallade jag en korridor för att visa gubbarna att lilla Chriga kan hon med. Jag körde en korridor på ca: 30 meter och denna gången fick hon ingen synretning. Eftersom jag bloggar om det kan ni säkert räkna ut att det gick bra ;) Hon for ut som skjuten ur en kanon och hämtade föremålet snabbt även avlämnandet gick som önskat. Jag körde sedan en till då pappa fick lägga ut föremålet det visade sig vara svårare att hitta men hon gav inte upp utan letade vidare men jag blev osäker och vandrade in i rutan för att ge stöd men mitt stöd blev istället en störning så det gör jag aldrig om. Hursom helst hittade hon apporten till slut och det blev ett lyckat slut mot alla odds.

Nu var det dags för några rapportskick med Duro, Tore och jag gav oss iväg med hunden. Tore var faktiskt först i blekinge med att få en brukschampion i rapport och han berättade att han fick gliringar från sina kompisar att det minsann var i spår man skulle lyckas för att det skulle räknas, Otroligt löjligt! men Tore och Ito fixade även championat och tävlade Sm flera gånger även i spår. Tore vart imponerad av Duro hans hund hade inte den intensiteten som Duro besitter. Duro fick väl godkänt med tanke på hur länge sedan det var som vi tränat rapport, Jag blev faktiskt sugen på att göra ett nytt tävlingsförsök?

Seniorer och en praktikant



På kvällen var det dags för Fm-hundsträning och Chriga fick följa med för miljöträningens skull. De blivande tjänstehundarna som dök upp skötte sig väldigt bra som vanligt och jag fick en Rottis i kopplet och det var lite annorlunda men hon skötte sig väldigt bra. Kul att få känna på en ras med så olika egenskaper!

Ljudmarkering



Chriga har även lärt sig att simma ordentligt denna veckan och hon älskar att bada numer.

Vart blev apporten av?



Jag blev väckt tidigt i måndags och bestämde mig för att köra till min favorit plats på jorden. Det är en sjö som ligger väldigt avsides och stranden består av sand. Oftast när jag är där är jag helt ensam, Det är bara någon enstaka lom eller fiskjuse som bryter stillheten. Det är en plats som ligger mig varmt om hjärtat delvis för alla fina stunder jag haft med våra hundar däruppe genom åren. När Aia och Snoffe levde brukade vi åka dit för att simträna och låta dom busa av sig, eftersom vi oftast fick vara ensama där lät vi hundarna leka som dom ville Pappa och jag kunde sitta och bara njuta av deras lek utan att ge ett enda komando på hela tiden. Det var alltså en plats där de fick vara hundar utan vår inblandning.

Stillhet


Glad midsommar önskar jag och Chriga!

3 kommentarer:

  1. Ja det ser verkligen skönt ut. Vad duktig hon är i vattnet. Ha en fortsatt skön semester och glad midsommar på er.

    SvaraRadera
  2. Glad Midsommar!
    Tjusiga foton och visst är hon söt den lilla tvättbjörnen:-)

    SvaraRadera
  3. Hon är otroligt söt den lilla! Fina bilder som vanligt! Vid den där sjön skulle jag också gilla att vara!!
    Trevlig midsommar!

    SvaraRadera