Enduros Chriga

Enduros Chriga
web site hit counter

lördag 5 juni 2010

Hundaggresivitet & doften av syrén


En hundilsken Chriga är inget jag strävar efter, så gissa om jag blev förbannad i går kväll när Chriga blev utsatt för en aggresiv hund?
Jag gjorde något jag kanske inte borde gjort? Jag lyfte upp min hund och röt till ordentligt åt den andra hunden.
När ägaren kom i fatt sin hund så slog han till den och ursäktade sig med att hon är så dum. Då upplyste jag honom om att den enda som förtjänar stryk för att han är dum är han själv för att han inte höll sin hund kopplad, Tyvärr blev jag ganska högröstad och Chriga blev nog osäker på hela situationen?

Sedan händer ungefär samma sak idag dock var det en liten papillon denna gången så Chriga fick vara kvar på marken och lösa det bäst hon kunde.
Denna ägaren nonchalerade sin hund totalt och var mer intresserad av Chriga som var så söt och gullig "Vad heter den?" frågade hon men fick till svar att du kan bry dig om din egen hund och skita i min!
Faan! nu har jag en valp som skäller osäkert när andra hundar kommer nära, Pinsamt!
Det går att lösa ganska enkelt men så onödigt jobb! :( jag blir så förbannad på olämpliga hundägare.

Vi hann åtmindstånde med att prova mitt nya vidvinkelobjektiv innan allt elände i går kväll. Ett smakprov på det!




Men dagen började faktiskt bra, jag blev inte väckt utan vaknade själv, iofs väldigt tidigt;) Men ändå av mig själv. Minns inte när det hände sist?
Chriga som duschade i går kväll fick sova i sängen i natt, det kanske var därför? Hon sover annars i sin biabädd pga, fästingarna, annars hade hon fått sova i sängen hela tiden;)
Fästingar ja, sommaren har ju äntligen dragit sig hit ner med allt vad det innebär fästingar är väl inte det mest possitiva med det? Jag har plockat fästingar varje dag i några veckor nu och blir snart tokig på det. Om någon har något bra tipps på fästingmedel snälla hör av er! Frontline verkar fungera i ca:10 dagar men man kan ju inte ge henne det så ofta :(

Efter frukost tog jag kamerorna och valpen och åkte ut till Skärva för en promenad.
Jag gick i Chrigas takt så det tog nästan fyra timmar att gå 4 kilometer. Det var helt fantastiskt, Fågelsång och syrendoft!

Chriga ville undersöka allt nytt som vi stötte på bla. får,kor och en katt. Men att ha en hund med sig är inte possitivt om man vill fota det vilda djurlivet hon lyckades skrämma bort det mesta innan jag lyckades ta några bilder.
Men en större hackspett fick jag i alla fall ;)



Och så naturligtvis Chriga;)







Promenaderna med Chriga börjar bli riktigt behagliga hon har nästan helt slutat äta delar av moderjord och kampandet med kopplet är oxså mycket bättre. Det är bara possitioneringen som är lite off om man så säger, hon går ibland före och ibland efter men oftast vid sidan av mig. hon har i alla fall slutat springa mellan benen-
vilket är possitivt, Jag har faktiskt varit riktigt orolig för att hon ska fälla min Pappa när de är ute i skogen, tyvärr har det hänt några gånger tidigare.
Fast ingen blivit skadad då, så känns det ju inte roligt när det sker.

Just ja! Jag fick träffa en liten Schäfertik i onsdags.
Hon heter Fanja och skall bo hos en kompis ett tag innan hon-
åker hem till sollefteå för att bli tjänstehund.
Jag tyckte det var spöklikt att hon kunde vara så lik min Chriga-
till sättet och faktiskt utseendet med, det är bara längden på chrigas päls som skiljer.
Här är en något oskarp bild på Fanja och hennes fodervärd.

6 kommentarer:

  1. Bry dig inte om det där med hundarna. Det försvinner.

    Vad gäller fästingar - köp scaliborhalsband. Jag trodde inte valpar får ha det, men Linda med Clicker sa att det är helt ok för valpar. Det är det absolut effektivaste och håller hela säsongen.

    SvaraRadera
  2. Jo jag har oxså trott att halsband inte ska bäras av valpar? Men tänkt tanken ändå, fast scalibor och Chrigas & Duros lekar verkar som en dum lösning?
    De har ju en tendens att tugga på varandras nackar ;) Vi får nog stå ut denna sommarn med Frontline samt noga söka igenom pälsen dagligen:(

    SvaraRadera
  3. Visst är det tråkigt med usla hundägare. Man vill ju ha en så problemfri uppväxt för sina valpar som möjligt, bra förutsättningar och inte problem och rädslor att ta tag i. Otroligt söt hon är Chriga.
    Anneli & Christer (Vilda, Zpader & Cenit)

    SvaraRadera
  4. Vi har kört Frontline på Cross och han har inte fått någon fästing. Är du säker på att dropparna gick in? Cross päls blev som svinto efter behandlingen, men det gick över på några dagar, men då vet man att det verkat.Halsband vill vi inte ha eftersom han busar med våran Björn så mycket.

    SvaraRadera
  5. Jodå det fungerar men inte dom utlovade 4 veckorna.
    Första veckan var hon helt utan fästingar och vecka 2 satt det några enstaka men de var döda. Sedan slutade det helt att fungera :(
    Har bestämt mig för att köra med frontline var 3:e vecka istället. Och jag har fått tips om någon naturprodukt som bara innehåller mineraler som jag tänker prova med.

    SvaraRadera
  6. Vilka fina bilder igen!
    Jag tycker du gör rätt som inte använder gifthalsband, särskilt som hon ibland leker med barn.

    SvaraRadera