Enduros Chriga

Enduros Chriga
web site hit counter

lördag 2 april 2011

Uppletande

Jag är ingen flitig bloggare men jag lever ;)
Den senaste tiden har jag varit väldigt trött pga, min dåliga rygg och inte blir den bättre av Chrigas oförmåga att gå fint i ett koppel. Jag vet ärligt talat inte hur jag ska bära mig åt för att få henne att sluta dra? Jag tar tacksamt emot tips. I övrigt är hon en underbar hund och inlärningsförmågan upphör nog aldrig att förvåna mig? I går åkte jag till klubben för att träna och när vi kom dit så stod hopphindret framme, Ja varför inte tänkte jag?
Det tog ganska exakt 5 minuter innan Chriga hoppade som jag vill, Fem minuter då mitt omdömme om hunden pendlade från lite korkad till komplett idiot och det övergick sedan till en underbar och intelligent liten hund ;) Ja det är snäva svängar när man tränar Chriga men till slut fick jag erkänna för mig själv att den som är småkorkad det är inte hunden. Jag har tidigare tränat mycket med bitstock som externbelöning men nu skulle jag locka henne till hopp med godis, Inte smart men som sagt ca 5 minuter senare trillade polletten ner hos husse ;) Jag lade bitstocken bakom Chriga och sa hopp! Jaha! Såg hon ut att tänka sedan flög hon över hindret som om hon gjort det hundra gånger tidigare. Jag la inte in sättandet utan nöjde mig med 4-5 hopp till. Det var en bra start tycker jag.

Chriga börjar sakta men säkert gå ned till den vikt hon ska ha och hon är numer inte fet bara lite rultig ;) Hon vägde 27,4 den 18/3 och idag 2/4 väger hon 24,5kg.

Jag kör ju spår och uppletande ganska frekvent, Men i dag var första gången jag tog på henne tjänstetecken vid uppletandet. Det var inga problem hon var som vanligt focuserad på uppgiften, Och jag tror att det blir ett arbetstecken med tjänstetecken redan nästa gång? Dagens uppletande gjordes tre gånger efter varandra utan vila och dessutom gick vi ett spår på ca 679 meter ;) Gps är bra! Spåret gick bra, Utan något att anmärka på.

Men sista uppletandet idag så hände något konstigt? Chriga visade prov på trötthet för första gången, Jag filmade så ni får själva se hur. Det var svårt att skicka ut henne på både andra och tredja skicket? Det andra tror jag beror på att hon blev distraherad av skotten från skjutbanan men tredje skicket skyller jag nog på trötthet? Döm själva...


Ledsen för den dåliga kvallitén på videon men det är filmat med mobilen
Ja det var allt för idag jag är ledsen över bristen på bilder men jag lovar bättring.

Edit* Vill man skriva en komentar som anonym så går det bra men ni får klicka på förhandsgranska annars funkar det inte.

4 kommentarer:

  1. Det syns att hon tycker det är roligt. Gillar att hon inte släppte handsken du hängt upp...

    SvaraRadera
  2. Vilken rysare, inte annat än att man tänker på en gammal skräckfilm när kameran skakar och bilden visar gräs. Härligt hon jobbar lilla Chriga ni kommer bli farliga i momentet. Hur går det med tjänstehundsträningen?Kan du inte filma en patrullering nästa gång? Kram anna

    SvaraRadera
  3. Haha ja det är ju inte lätt att filma med mobilen ;) Att filma en patrullstig ska nog gå att genomföra? Men då får någon annan hålla i kameran.

    SvaraRadera