Enduros Chriga

Enduros Chriga
web site hit counter

lördag 20 november 2010

Spårträning

Jag har nyligen köpt mig en ny leksak i form av en gps det är tänkt att använda den som ett hjälpmedel i min strävan att göra Chriga till en riktigt bra spårhund.
Men hitills är den inte till så mycket hjälp, Antar att det tar lite tid att lära sig alla funktioner? Men roligt är det i alla fall trotts viss frustration när tekniken inte gör som jag vill. Hoppas att ni har överseende med den dåliga bilden?

Jag lyckades åtmindstånde spara dagens spår i gps:en och även föra över spåren till en sattelitbild, Det utlagda spåret är i rött och Chrigas spår är blåmarkerat Liggtiden 30 minuter och jag lade två apporter plus slut. Det är ca: 100 meter mellan apporterna och spåret gick över en höjd.



Som ni ser på det blåa sträcket väljer jag att låta hunden ta upp spåret från sidan och jag ger inga kommandon, Jag är så lycklig att spårintresset är starkt. Från början var planen att låta spåret ligga minst i en timme men när regnet kom bestämde jag mig för att gå på, Trots att det bara legat en halvtimme. Upptaget gick över förväntan, Tror att hon vindade lite innan spåret? För hon hade bråttom dit ;) Men när hon väl tagit upp spåret gick det förhållandevis lugnt.
Åtmindstonde var tempot lungt fram till första apporten, som denna gång bestod av en bit tamp som Chriga älskar att ha dragkamp med. Vi lekte en stund med tampen och sedan stoppar jag den i fickan och under tiden plockade Chriga upp en pinne som hon tyckte vi kunde leka med, Jag vill inte ännu visa henne spåret, Jag får helt enkelt vänta ut henne.
Det tog inte lång tid innan hon släppte pinnen och satte nosen i backen men nu hade jag en glad hund som visste vad som förväntades av henne och hon förbyttes nu till en bulldozer som jag fick kämpa med att hålla ner tempot på. Att hon drar och att det är jobbigt att spåra med henne tycker jag bara är possitivt, Det växer nog bort vad det lider, Hon får ju rutin ;) Slutet var ett gammalt kampläder som hon ivrigt sprang med till bilen under glada tillrop! Ja som ni förstår så vill jag inte ändra på något av dagens spårerfarenhet utan jag anser att Chriga ligger i fas med mina förväntningar/förhoppningar, Vi kan nog öka på svårighetsgraden lite innom en snar framtid, Men vem har bråttom?
I morgon börjar Fm-Hundskursen på allvar men mer om det en annan gång.

Min nya leksak

6 kommentarer:

  1. Visst är det en helt fenomenal leksak. Perfekt att använda vid planeringen och förberedelse av FM-hundkurs också. Lycka till med den fortsatta träningen.

    SvaraRadera
  2. Tack Anna! Du får hålla gps kurs med mig någon gång då vi ses ;)

    SvaraRadera
  3. Vad duktig hon är på att spåra, ligger nästan precis.

    SvaraRadera
  4. Kan meddela att mormor Miss nu vid drygt 8 års ålder håller på att ha ett bra tempo i spårningen :)

    SvaraRadera
  5. Vad kul att det går så bra för Chriga :)

    En sån där gps skulle man helt klart ha, jag som är så rädd att irra bort mig i skogen :( Med en sån kan man ju lägga spår överallt utan vara rädd att gå vilse :)

    Får man vara så fräck och fråga om den var dyr??

    Pussa lite på Chrga från hennes "kennel tant" Just nu så har jag en massa nya sötnosar att få gosa med hela veckan när Ingrid är borta :)

    SvaraRadera
  6. Härligt då är det bara lite mer än sju år kvar tills tempot går ner till behagliga nivåer ;)

    @ Ann-Margret just den modellen jag valde är tyvärr ganska dyr men det finns billigare modeller som funkar bra som spårhjälp.

    SvaraRadera