Enduros Chriga

Enduros Chriga
web site hit counter

lördag 13 november 2010

En bit på väg


De flesta av er känner redan till att Chriga har gjort lämplighetstest för Fm-Hund och att hon blev godkänd. Jag är mycket förvånad över hur hon agerade på vissa moment både possitivt och lite negativt. Jag hade räknat med ett större intresse vid vindmarkerings testen, Normalt är hon väldigt intresserad av vind och mycket tydlig med sina markeringar men nu var hon mest nere med nosen i marken. Inget konstigt med det men ändå lite förvånande?

Vid hanteringen skötte hon sig som förväntat och hon följde glatt med den andra föraren som gick lite med henne och testade sammarbete samt tillgänglighet, Bla, Tandvisning.

Sedan var det stillasittande bevakning
Det som förvånade mig mest var hur lugn och tyst hon var jag hade räknat med både pip och något skall vid detta momentet men Chriga brydde sig inte om hundarna vid sidan om oss?

Skottprovet gick som förväntat, vid aktivitet kampade vi och då existerar inget annat än kampen för Chriga. Skott vid passivitet gick som smort med hon kollade åt skytten efter första skottet men inget mer än sund nyfikenhet. Och därmed var hon godkänd i samtliga delmoment :)

Kursen börjar nästa Söndag och instruktören är på Tjänstehundskonferans så det blir jag som leder träningen, Kul! Jag planerar att köra några enkla påvisningsövningar för de nya hundarna samt figgurantutbildning, Jag vill att alla kursdeltagare ska kunna figga ungefär likadant. Det är inte så lätt som det låter, Normalt så går det lätt att få tjejer att figga som jag vill, De har lättare att bjuda på sig själva;)
Killar känner mer prestige i sitt agerande tror jag? I vart fall har jag haft svårt att leka och bjuda på mig själv när jag har publik.

Tyvärr fotades det inget på testdagen så ni får hålla till godo med några bilder från idag.

Stormigt Hasslö











3 kommentarer:

  1. GRATTIS till Chrigas godkända lämplighetstest för FM-hund :) Riktigt kul att det går så bra för er :)

    Vad hon har vuxit den lilla damen, blivit riktigt stor :) Ser fram emot många fina bilder på din fina flicka i din blogg :)

    SvaraRadera
  2. Hejsan. Vad roligt att det går bra för er och att hon tycker att det är skoj.
    Lycka till ifortsättningen.

    SvaraRadera
  3. Jag har ju redan gratulerat. Grattis en gång till. Fina foton minsann:-)

    SvaraRadera