Enduros Chriga

Enduros Chriga
web site hit counter

lördag 27 november 2010

Fästingfritt

ja det lär det vara i hela landet nu, Jag tror att Blekinge höll ut längst i landet men kung Bore har invaderat dessa breddgrader med nu.



Jag avskyr att frysa och just nu önskar jag att jag vore anställd på ett båtvarv i södra Spanien i stället, Lilla Hawaii som ön jag arbetar på kallas gör inte skäl för sitt smeknamn just nu. Det är kallt och blåsigt och jag är redan trött på kylan men som sagt inget ont utan något gott. Vi slipper blodsugande fästingar,myggor och andra vampyrer som hör sommaren till. En annan possitiv sak med snön är glädjen som våra älskade hundar uppvisar när de upptäcker den för första gången på året.
Chriga som till vardags inte är en lugn hund blev änn värre när jag kopplade loss henne i nysnön inne på Rosenholm och när det var dags att åka hem försökte hon rymma-
Det var helt enkelt för kul i snön för att åka hem.

Tokglädje



Förra Söndagen var det i alla fall snöfritt och Chriga var på sin första Fm-Hundsträning. Hon gjorde inte bort sig kan jag säga utan att verka skrytsam. Momenten som vi körde var en påvisningsövning där figuranten först leker med hunden sedan tar man bort hunden och figgen går och gömmer sig. När hundförare och hund sedan kommer tillbaka så har hunden en färsk minnesbild av figurantleken och när figgen ger ljud ifrån sig vill hunden ut och leka igen. En suvverän övning som gör att hundarna snabbt kommer in i rätt sätt att arbeta.Om hunden vill leka dvs, det ställer ganska höga krav på figuranten man måste kunna individanpassa leken och bjuda på sig själv, Jag får säga att alla gjorde sitt yttersta och förarna tyckte nog det var lika roligt som hundarna att leka ;)
Efter påvisningsövningen ville jag att de mer rutinerade hundarna skulle gå en lite längre patrullsträcka med en ljudfigurant och en vind figurant.
Men det slutade med att nybörjarna gick samma sträcka de med och de förvånade mig genom att vara nästan lika duktiga som de äldre och mer rutinerade jyckarna.
Tyvärr gick jag som instruktör denna gång och jag hade ingen möjlighet att fota.

2 kommentarer:

  1. Fina julkortsbilder, Vilken fart!

    SvaraRadera
  2. Hon ser verkligen ut att trivas i snön lilla Chriga :)
    Riktigt kul att det går så bra för er på era träningar :)

    Hoppas ni får en trevlig första advent :)

    SvaraRadera