Enduros Chriga

Enduros Chriga
web site hit counter

fredag 5 augusti 2011

Kennelläger

Planen var att jag skulle åka på kennel Enduros årliga läger ihop med Pappa och Duro men min pappa blev oturligt nog sjuk vilket var väldigt tråkigt för han hade verkligen sett fram emot lägret. Nu var det inget allvarligt som tur är men att åka på läger och samtidigt ha värk samt käka medicin är ju ingen höjdare så Duro och han fick stanna hemma. Jag packade in Chriga och all packning i bilen och begav mig de dryga milen ännu en gång, Jag börjar få rutin nu jag planerade att vara där kl 15:00 och jag anlände 14:59 lite pinsamt att vara tidig men nästa gång ska jag planera min körning bättre ;)

Lägret blev mycket lyckat och jag fick med mig massor av tankar kring Chrigas träning. Ingrid som äger kenneln har en enastående förmåga att hitta rätt valpköpare inte bara det att de är duktiga med sina hundar utan de är trevliga utöver det vanliga och alla delade generöst med sig av sina erfarenheter. Chriga och jag hade planerat att köra massor av lydnadsträning men av olika anledning blev det mindre än planerat. Dels gjorde jag misstaget att gå upp tidigt första morgonen efter att blivit lite utmanad av Daniel till att springa 8km. Jag såg inte till Daniel så det blev till att springa själv eller själv var jag ju inte jag hade med lilla Chriga som nog undrade om husse fått en hjärnblödning? Springa klockan sex på morgonen hade hon aldrig varit med om ;) Det blev en rejäl runda som började med en halvmil i lugnt tempo. För första gången i mitt liv förstår jag varför folk springer, Efter 5 kilometer känner jag mig starkare än någonsin och beslutar mig för att fortsätta i lite högre tempo jag springer nu på okänd mark och hittar en asfalterad väg som jag ger mig ut på, jag räknade med att det skulle dyka upp en anslutande grusväg snart som skulle leda tillbaka, Vilket det gjorde men det blev lite längre än jag räknat med, gps:n sa att jag sprungit 12 kilometer i en snitthastighet av 5min/44sek per kilometer, Svårt att förstå för mig som brukar vara halvdöd efter tre kilometer? Nu var jag inte ens anfådd. Men tyvärr så knäckte asfalten mitt dåliga knä och hundens träning blev därför lite lidande av att jag hade ont :( Fria följet var en plåga och jag fick kämpa mig igenom ett pass lett av Christer. Även om det inte såg ut som jag önskat så fick jag med mig verktygen att lyckas med lydnadsträningen hemma, Christer har en enastående förmåga att instruera så att jag förstår trotts att han talar Värmlänska och tror att jag är Skåning ;)

Chriga skulle visa sig ha tallang för skyddsövningar eller bitlekar som Kennelmamman vill kalla det för. Ägaren till Chrigas far Molars Zaiko var med på lägret och han är väldigt duktig på skydd och han ville känna lite på de C-hundar som var där. Chriga tyckte Christer var en latjo kille och kampade gärna med honom. Hon är ju till vardags en hund som gärna kampar med vem som helst men med Christer tycktes det vara extra kul. Första träningspasset fick vi bryta pga, viss trötthet i käkmuskulaturen ;)

Vi körde även lite spår med blandad framgång första spåret gick inte alls? Men jag fick lite nya tipps som vi prövade och då gick det bättre. Jag kommer att fortsätta i någon vecka för att sedan utvärdera Christers metod, Men det ser lovande ut vi har fått ner tempot något och jag tycker att fnuttan verkar förstå? Chriga fick även bita lite i Daniels leksaker och även han har en förmåga att få i gång hundarna. Det märktes på Chrigis att det var roligt och jag överväger att börja med skydd om hennes leder tillåter det? Vi ska röntga hennes höftleder nästa Onsdag, Jag är djävligt orolig inför det men hon rör sig fint och har aldrig visat något så jag hoppas att det ska gå bra.

Avslutar bloggen med att tacka Ingrid & Ove för ett fantastiskt roligt läger. Tack även till alla som instruerat mig ni är fantastiskt duktiga! Tack för maten Anneli "Va är det vegetariskt? Men det är ju gott!"
Nu vet jag varför alla talar om din soppa;)
Och sist men inte minst tack till alla trevliga hundägare som var med och gjorde lägret så fantastiskt kul.


Christer och Molars Zajko

Daniel och Enduros Allt-i


Ingrid tränar kryp med Allt-i

Enduros Bolt


Ingrid och Bolt


Enduros Cax

Therese och Cax

Kärlek

Enduros Cenit tränar kryp

Enduros Cenit

Enduros Clicker

C-Kullens pappa Molars Zajko

Zajko

Christer och Molars Zajko

Enduros Did it och min lilla Enduros Chriga
lika som bär?


Enduros Chriga tar sats

Var det någon som sa tillkämpande?

6 kommentarer:

  1. Vilka underbarafina kort och roligt att hitta din blogg. Weto hälsar lite extra till Chriga :)
    Hadetbäst
    Weto, Håkan & Ann-Kristina

    SvaraRadera
  2. Tack! Chriga hälsar tillbaka <3

    SvaraRadera
  3. Jättefina och fartiga bilder!
    Vet du något om Nikon D7000? Jag är så sugen på en sån, men pengarna räcker inte riktigt nu;-)

    SvaraRadera
  4. Super fina bilder!!
    Om du ska till Marma någon gång under året kan du väl åka dit eller hem med en dags marginal, då kan du komma och hälsa på oss och låta fnuttan bitas lite på Daniel :-)

    SvaraRadera
  5. Hallå Jonas, var har du tagit vägen med ditt bloggande? Är det bra med dej och Chriga?

    Mvh Nina

    SvaraRadera
  6. Jag vet jag är kass på att uppdatera:( Allt är bra med Chriga men själv är jag sjuk. Hoppas motivationen att blogga snart återkommer. /Jonas

    SvaraRadera