Enduros Chriga

Enduros Chriga
web site hit counter

måndag 18 juli 2011

Hundtjänstinstruktör

Dagens blogg får väl börja i kronologisk ordning med en resa till Strängnäs brukshundklubb. Samtliga hundar från Chrigas kull var där för att genomgå MH
Tyvärr fick inte brorsan Cax vara med pga, att han nyligen röntgat sina höfter och narkosen klassas som doping, Trams imo. Chriga gjorde ett väldigt bra MH ungefär som jag förväntat mig sånär som på aktiviteten och avståndsleken. Jag tror att värmen kan ha spelat in? på aktiviteten var hon mycket lugnare än jag föreställt mig och på avståndsleken stannade hon inte kvar hos figgen vilket förvånade mig mycket? Hur som helst är jag nöjd med testet och det gav en rättvis bild av hur hundarna var den dagen. Samtliga C-Hundar har en massa motor och ligger högt i kamp/lek och de har bra gripanden
Men framför allt är de väldigt sociala och trevliga hundar. Jag älskar min Chriga och det är roligt att se att hennes syskon har samma relation till sina ägare.


Video på Chrigas MH
Tack för att du filmade Ann-Margret

Nästa vecka är det dags för kennelläger och jag ser fram emot att träffa syskonen igen och träna ihop.

På Söndagen packade jag ihop mina väskor för fortsatt färd mot Marma och årets hundtjänstskola. Det var sig likt och min kurs bestod av idel kända ansikten sånär som på fyra nya.
Chrigas stallplats


Efter visitation och uppstallning av Chriga letade jag upp mitt rum och jag fick samma rumskompis som förra året, Skönt för vi kommer bra överrens Micke och jag och denna gången kom han förberedd med öronproppar. Han påstår nämligen att jag snarkar efter någon enstaka öl?
Jag tror honom inte ;) Kursen började med en massa repetition och på första natten fick jag vara stallvakt, Fick nog bara en timmes sömn den natten? Och inte hade jag sovit med någon reda i Strängnäs nätterna innan så Tisdagen blev väldigt jobbig och min första lektion gick till historien som det sämsta jag gjort. Fast Löjtnanten som utvärderade det hela gav mig godkännt ändå med en massa bra feedback på förbättringspunkter. Det fungerade som en väckarklocka och resten av kursen lyfte jag mig och gjorde bra ifrån mig. Halvtidsutvärderingen var jag mycket nöjd med.
Vecka två lades fokus på att hålla lektioner för Htu kursen ute i fält och jag fick momentet genomsök.
Rikshemvärnschefen dök naturligtvis upp när det var dags att köra praktiskt ;) Jag fick äran att göra fältanmälan för Generalen och sedan bjöd jag med honom i gruppen, vilket han uppskattade. Genomförandet gjordes med en Irlänsk Setter i täten och mina fördommar kom på kant, Settern var riktigt duktig och vindmarkerade det utlaggda föremålet ganska omgående.
Efter momentet fick Generalen lov att ställa lite frågor till elever och instruktörer han var ju ändå där för att säkerställa att vi får den utbildning som han betalat för. Generalen dök även upp på min lektion dagen efter (Undrar vad jag gjort för ont?) Hur som helst handlade den lektionen om belöningssystem samt hur vi ska motivera våra hundar till att arbeta trotts att de kanske är trötta eller gått ner sig. Den lektionen blev inte riktigt som vi planerat ;) Eleverna hade tillbringat natten i bivack och de var väldigt slitna och ämnet var inte nytt för dom heller så här fick jag frångå planen ganska mycket och involvera eleverna mer än planerat, annars skulle de nog somnat ;) Jag var inte ensam instruktör utan hade till min hjälp en tjej som heter Madelene och hennes coola Briard Bessie som vi använde till att förevisa på.
Madde och Bessie

Bessie och Chriga fann varandra tämligen omgående och Chriga lärde 9åriga Bessie att håller man inte i sina pinnar så kommer man bli av med dom :-D
Madde och jag fick många skratt på våra promenader och Chriga räknade in bägge i flocken redan första dagen, Hon till och med vaktade Bessie när andra hundar kom för nära ;)

Pinntjuven

Efter våra lektioner kändes det som kursen var över och man slappnade kanske av lite väl mycket?
Avslappnad

Vi hade ju fler lektioner men det var svårt att fokusera. Kvar var Fystest och stridsteknik och tur var väl det för det skulle visa sig att det var dessa ämnen jag fick högst betyg i. Lite märkligt är det nog och jag var väl inte helt nöjd med mina betyg, Jag har väldigt höga krav på mig själv och mitt missnöje var svårt att dölja men med lite distans inser jag att "godkänd" är vad som betyder något och den feedback jag fått ska jag ta till mig. Jag kommer troligen tillbaka till Marma vad det lider? Just nu saknar jag inte platsen men däremot en massa trevliga vänner, Tyvärr är vi ju utspridda över hela landet :(

På hemvägen gick min bil sönder och jag har just lämnat in den på verkstad hoppas bara att de hinner få i ordning på den under veckan? Isf funderar jag på en extra vecka med fiske norröver? Annars blir det till att samåka med Pappa till kennellägret och tillbringa sista veckan av semestern hemma.

3 kommentarer:

  1. Vad fin hon är din Chriga! Och ett bra MH var det ju verkligen. C-kullen verkar vara en riktigt trevlig och bra kull!

    SvaraRadera
  2. Hallå Jonas, Kul att få läsa om er, och hoppas att det är bra. Kommer nog till Strängnäs på fredag eftermiddag och hälsar på.

    Ha det bra.

    Mvh Nina

    SvaraRadera
  3. Grattis till din titel! Härligt att läsa om dig och Chriga. Vi ses till hösten om inte förr...

    Sommarkram till er!

    SvaraRadera