Enduros Chriga

Enduros Chriga
web site hit counter

lördag 7 augusti 2010

Dessa fantastiska hundar

Dagen har verkligen gått i hundens tecken. Jag klev upp okristligt tidigt för att vara en Lördag för att vi skulle träna fm-hund inne på Rosenholm.
Vi fick besök ifrån Växjö två ekipage som oxså planeras att certas i September tillsammans med våra elever. I dag testade vi ett nytt område och jag vet inte? Det är nog ganska bra terräng men "damn" vad mycket fästingar det var, Jag har plockat ett tiotal på bägge hundarna och några på mig själv :( Ingen som hunnit bita sig fast dock.

Vi vallade av patrullstigen och bägge mina busar fick följa med, Duro fick även vara provhund.

Vackra Duro



Han har svarat fint på sin pencillinkur och var som vanligt. Dvs, högljudd ända till start sedan jobbar han fint jag är nöjd med killen, han gjorde vad som förväntas av honom vi körde med två ljudfiggar idag och vi la ut dom ganska nära slutet. Figge nr 1 fick hundarna inte gå ut till utan bara sitta och hålla i markeringen. Figge nr 2 fungerade som avslut och där fick Durren gå ut och belönades med lite kamplek. De ekipage jag fick se skötte sig galant och den Växjötjej jag han se var jätteduktig.

Jag kunde tyvärr inte vara med hela dagen pga, rapporttävling i Ronneby, Chrigas uppfödare var nämligen där för att tävla, och det vore ju inte speciellt fint av mig att inte åka dit och hejja ;)
Ove och Ingrid hade bara lydnaden kvar när vi kom dit och det hade gått bra i huvudmomentet, Där hade Allt-i som hunden heter snabbaste tid.
Det blev en lång väntan innan de fick gå in på appelplanen och Ingrid var märkbart nervös. Skönt att se att även så rutinerade förare blir lite nervösa ;) Jag får bara lära mig att hantera nervositeten lika bra som Ingrid. För det märktes inte när de gick ut på planen.

Frittfölj



De gjorde ett fint genomförande med bara några få missar men det tänker inte jag skriva om utan ni får läsa deras blogg i stället ;) Men jag vill ännu en gång grattulera till cert. Ja som ni ser på bilden så hamnade de överst på pallen ännu en gång.

8 kommentarer:

  1. Fin han är Duro. Kul att träningen i gröna kläder gick så bra ;) och att hundarna skötte sig. Tycker allt att du ska börja tävla lite snart igen. Duro ställer väl gärna upp?? Du kan ju alltid starta med någon liten lydnad, det har du ju gjort förr. Säg bara till när det blir så kommer jag mer än gärna och tittar.

    SvaraRadera
  2. Jo nog borde vi tävla, Jag vet inte riktigt varför det inte blivit så? Tränar gör vi en del-men kanske inte så mycket som krävs? Vi har ju inga träningskompisar som kan sporra oss här i krokarna ;)

    SvaraRadera
  3. Skönt att det inte syntes hur nervös jag var.
    Klart att du ska tävla med Duro. Han har ju underbar lydnad. Dessutom får du ju lite tävlingsrutin tills det blir allvar för Chriga.

    SvaraRadera
  4. Hej Jonas!
    Fick en av de fina bilderna du tog på Qrim på tävlingen / Ronneby 7/8 - Ingrid mailade - den var kanonfin!! :-)
    Ville kolla med dig om det är ok att jag använder den på min hemsida, skriver att du är fotograf isf ;-)
    Massor av lycka till med dina hundar!
    MVH Linda med Marhöjs Qrim

    SvaraRadera
  5. Linda kul att du gillade bilden, det går bra att använda ;)

    SvaraRadera
  6. Hej igen Jonas!
    Tusen tack! :-)
    Och du - hojta till om du vill träna någon dag! ;-)
    MVH Linda

    SvaraRadera
  7. Hej min gröna vän!

    Länge sedan det skrevs något här. Krasslig har jag förstått, hoppas du snart är bättre. Har anmält till en lägretävling i bevakning. Något för dig och Durren???!!! Ska anmäla i november igen då är det en som inte är hiskeligt långt bort, Göinge-Broby. Ska ni med? Lika bra att vara ute i god tid så du inte kan klaga på att du inte hinner träna ;) Krya på dig!

    SvaraRadera
  8. Hej Jonas

    Saknar lite uppdatering från dig. Skulle gärna vilja se lite bilder på Chriga och se hur stor hon har blivit.

    Hoppas att allt är bra med er.

    SvaraRadera