Enduros Chriga

Enduros Chriga
web site hit counter

torsdag 19 augusti 2010

Chriga gör skäl för namnet

Hej Jo vi lever ;) Men det har varit mycket en tid, inspiration och ork/tid har saknats för att blogga.
Nu gör jag ett nytt försök och dagens blogg blir nog ganska lång?

Chriga fortsätter att utvecklas till en fantastisk hund och hon växer så det knakar. Hon har även ändrat sitt utseende ganska radikalt och blivit mycket mörkare.



Träningsmässigt är hon helt underbar att jobba med hon har en energi som jag aldrig upplevt tidigare hos någon hund och hon tröttnar aldrig. Jag har en väldigt kravlös filosofi för vår träning och jag försöker att tänka possitivt när något går fel men i ärlighetens namn så kan det ibland vara svårt, Jag glömmer ibland att Chriga bara är en valp ;)

Lika duktig som hon är på appelplanen är hon dock inte hemma i vart fall inte då hon är uttråkad Då kan hon vara en riktig Talliban Jag har ett stort hål i en betongvägg som bevisar mitt påstående om terrorism ;)

Jag tycker nog ändå att jag varit ganska förskonad från valpterror hittills det är bara telefonkablen som hon bitit av ca 10 gånger och en mobilladdare har strukit med samt en söndertuggad soffa. Annars har hon bara tagit sönder sina egna grejer ja och väggen då :-D

Hon har inte bara busat sedan sist hon har varit fantastiskt duktig med, bland annat har hon varit med på Marindagen. Marindagen är ett jippo då örlogsbasen öppnar upp för allmänheten och vi var där för att göra reklam för hemvärnet.



Vi genomförde en uppvisning med flera moment bla, skulle vi gripa en knivbeväpnad brottsling och Duro fick agera lite skyddshund det gjorde han med den äran jag var jätte nöjd/stolt över hans prestation. Han bevakade busen under hela gripandet samt vissitation och transport till fordonet, Vi åkte med i fordonet som var vår nya bandvagn. Transporten gick till så att vi lastade på busen först iförd handfängsel och sedan satte jag på Duro munkorg och lyfte in honom i samma utrymme döm om min förvåning när jag fick se att Durren redan slutat jobba han och figgen/busen var redan i bandvagnen goda vänner? Ibland förstår jag inte hur han fungerar? men jag är glad att han är så pass smart att han själv fattar när det är dags att slå på och av. Efter första genomförandet stod publiken kvar och applåderade länge, det var en härlig känsla.

Chriga fick följa med för att miljötränas och fungera som publikmagnet.
Vi gick faktiskt en patrull med Lillan i spetsen ;) Jag tror att det togs hundratals foton på oss under de 500 meterna vi gick. Det var väldigt många som kom fram och ville prata och jag tror inte de hade gjort det om jag gått med Duro i munkorg?
Chriga skötte sig oxså väldigt bra hon är väldigt orädd och nyfiken i bland lite väl tuff ;)



Jag har haft planer på att tävla med Duro oxså men tyvärr har vi varit sjuka både jag och Durren så de planerna har för tillfället lagts på is. Det är absolut ingen fara varken med Durren eller mig men vi behöver träna mycket mer innan vi har en rimlig chans att uppnå målen framför allt behöver vi bygga upp konditionen hos Duro och kanske framför allt hos mig? Men vi har naturligtvis tränat en hel del lydnad både med Duro och Chriga.
Chriga har ett väldigt snyggt fritt följ men det är fortfarande svårt att hålla i hop längre stunder. Vi har även börjat förstå "Sitt kvar" Och vi jobbar även på "ligg kvar" men det är fortfarande svårt.
Appropå sitt kvar så är det så pass befäst att jag även börjat med inkallning och det går jätte bra, fast jag har medvetet avvaktat ingångarna vid inkallning och belönar när hon sätter sig framför mig. Vet inte riktigt hur jag ska få flyt på det momentet ännu?

För ett tag sedan då vi varit och tränat på klubben fick jag se att Ipo-gänget var på den andra planen och jag stannade för att hälsa och titta lite, Fy fn vad duktiga de var! Och kul ser det ut kanske något för Chriga vad det lider? Hon fick prova lite figurantlek och jag tror inte att hon gjorde bort sig i figurantens ögon? Hon klapp kamplädret så det small och fick till och med fram ett litet morr innan hon fick vinna trasan. Det var inte lätt att montera bort trasan från Chriga efteråt men efter ett tag släppte hon och jag sparkade tillbaka den till figgen, Nu var Chriga riktigt "på" så vi lät henne vinna ganska omgående och springa till bilen med trasan, svansen stod rätt upp medans hon sprang förbi bilarna som var fulla av skällande hundar, "Försök ta den" tycktes hon säga ;) Ipo kanske vore något för oss?Om det blir fler gånger ska jag ta med kameran, önskar att den varit med denna gången.

Chriga har även fått träna på att möta andra hundar och även fått umgås med några av mina vänners hundar det har varit lite äldre jyckar och jag inbillar mig att det är bra för Fnuttan att lära sig umgås på andra hundars villkår med, Duro kör hon ju över nio av tio gånger, han är löjligt snäll mot henne ;)




I vilket fall har hon blivit lugnare vid möten med andra hundar och hon skäller inte varje gång vi möter någon utan bara på hundar som själva skäller och dom finns det gott om här :(

Det är inte bara bloggandet som fått stå tillbaka utan även fotograferandet har legat nere ett tag men i förgår var jag i Ronneby för att fota en Berguv när det skulle släppas fri. Mäktigt var det att få möta denna gigant på nära håll och det får jag nog aldrig uppleva igen? Berguven har det svårt pga miljöförstöring och människors dumhet de flesta Berguvar som dör blir faktiskt skjutna, Otroligt att någon kan vara så tanklös tycker jag.

Skogens och luftens konung



Jag ska försöka bättra mig vad gäller bloggandet och även med fotograferandet.

2 kommentarer:

  1. Vad skönt att allt är bra med er :) Så söt hon är lilla Chriga. Du får ta lite flera "hela" bilder på henne så man ser verkligen hur hela hon ser ut.

    Ha det så bra och ha en skön helg du och lilla tösen :)

    SvaraRadera
  2. Härligt Jonas!! Ny chans i november med lägre klass bevakning.

    Hoppas helgen med certprov går bra. Själv jobbar jag med ska snart gå av mitt shift och då blir det FM-hund kurs.

    Nästa helg testar vi av bevakningen och efter det blir det SM.

    Kram från mig

    SvaraRadera